- Published on
Drie onvermijdelijke ontwikkelingen in jouw sustainable tech of alternative energy bedrijf
- Authors
- Name
- Peter Peerdeman
- @peterpeerdeman
De markt voor sustainable tech producten zoals zonnepanelen, laadpalen, batterijen, energieopslag en biotech staan op het punt om volledig te exploderen. Zo was Tesla afgelopen jaar nog de meest verkochte auto in Nederland. Zonnepanelen gaan als warme broodjes over de toonbank, en het is niet voor niets dat zelfs Coolblue hier bovenop sprong. Met de komst van betaalbare green tech producten zal ook de vraag naar renewable energy omhoog gaan. Dit zorgt voor nieuwe ontwikkelingen. Herken jij ze al?
Doelgroepverbreding en schalen
In een nieuwe markt start je met een kleine doelgroep. In het geval van Sustainable tech bedrijven gaat het hier vaak om de trendsetters en zakelijke klanten. Deze groepen lopen ondertussen goed, maar de consumentengroep wordt heel snel groter. Dat is mooi, want je wil immers dat iedereen gebruik kan maken van jouw product of dienst. Bij die groei horen ook nieuwe uitdagingen zoals: je productie moeten versnellen, marketing & communicatie onder de loep nemen en uitvinden hoe je met de groeiende druk op je klantenservice omgaat.
Vaak begin je als bedrijf met Excel sheets, logisch, alleen kan het je groei bemoeilijken. Samenwerken in Excel sheets werken vraagt nu eenmaal om problemen. Problemen die je voor wilt zijn of waarbij je snel een oplossing voor wil kunnen aandragen. Maak je al gebruik van een kant-en-klaar systeem zal je merken dat deze verouderd raakt en niet matcht met je nieuwe doelgroepen. Om de extreme explosie van klanten aan te gaan is het daarom verstandig om op zoek te gaan naar nieuwe systemen of te werken aan structurele verbetering aan het bestaande landschap.
Hoge verwachting klantbeleving
Sustainable tech en renewable energy is geen nieuwe markt, sommige bedrijven bestaan ondertussen al tientallen jaren. Voor bedrijven uit 2000 is er in die twintig jaar een hoop gebeurt met de verwachtingen van de klant. Ze verwachten dat ze ontzorgt en geserviced worden. Dat op alle touchpoints de experience juist is. Grote tech giganten hebben hun producten hierop ingericht en blijven hier veel geld in steken om de consument te blijven verrassen. Voor de rest van de industrie liggen op dit vlak enorme kansen om je te kunnen onderscheiden.
Een simpel voorbeeld: het bekijken van je opgewekte energie of het gebruik van je laadpaal. Het lijkt een klein dingetje, alleen biedt dit juist de kans om je klanten te binden. Je kan ze ontzorgen door het voor hen te doen en ze hierover te informeren. Dit geldt ook voor een aanvraagproces, een geweldige track & trace voor je zonnepanelen aanvraag of een volledige gepersonaliseerde voorstel hoe de zonnepanelen eruit gaan zien. Of hoe je je eigen laadpaal kan personaliseren door zelf een naam in te kunnen stellen. Het is niet alleen hoe jij je onderscheid, het wordt het nieuwe normaal. Je doelgroep verwacht een rijke ervaring en verwacht dat jij het als bedrijf op orde hebt.
Wendbaarheid
Als sustainable tech bedrijf wil je niet alleen in de energietechnologie innoveren maar ook zorgen dat je op informatietechnologie gebied niet achter blijft. Je moet gaan werken aan je digitale cultuur maturity, je grip op agile productontwikkeling en de structuur van jouw data. Alleen dan wordt jouw dienst of product echt wendbaar en ben je in staat in te spelen op groei en veranderingen in wereld. Stel je bijvoorbeeld een wetswijziging voor van het salderen van zonne energie of een nieuwe wet over energie opslag waar we nog niet vanaf weten. Als je je digitale productontwikkelstraat werkend hebt, kan je snel testen en visueel valideren bij de doelgroep en weet je precies wat je gaat implementeren, en ship je sneller dan de concurrentie.
Misschien ben je als sustainable tech bedrijf al bezig met het visualiseren en uitdenken van deze ontwikkelingen. Wij, bij Lifely kijken graag met je mee hoe we jouw productontwikkel aanpak verder kunnen verbeteren: visualiseren, valideren, ontwikkelen en ontdekken welke expertise je nog meer nodig hebt. Ik praat graag met je verder!